Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

torsdag 20. mars 2014

BARACUDA!

Vi sto opp tidlig, litt over 50 nautiske mil skal tilbakelegges og det FØR det blir mørkt. Å gå til nye havner er alltid spennende, men litt for spennende i mørket etter fru Bjerkås smak. Det blir lyst her i halv syv tiden, men vi var ikke avgårde før litt over åtte.... ;-) Dagen tegnet bra, solen skinte, vind fra "riktig" retning for en medvindsseilas, passelig med bølger og det så ikke ut som om "alle" hadde tenkt seg til samme havn som oss.  Bare for å ha sagt det med en gang: "Alle" var allerede ankommet da vi kom frem til GUSTAVIA, St. Barthelemy populært kalt St. Barts/St. Barth. Vi måtte virkelig tråle innimellom alle båtene som lå på svai for å finne oss en plass før solen gikk ned. Jeg talte over 70 båter + 20 DIGRE YACHTER!  Vi fikk en fin plass - rett ved siden av en lokal fiskebåt ;-)

Fiskesnøret hadde vi selvsagt ute. Kroken behørig innsmurt

med VD40! Det gikk vel en times tid, så rykket det i snøret!  Åh, kjempespennende!  Bård hadde bestilt en tunfisk! Men hva dro jeg opp?  Jo en BARACUDA!!!  Og den er ikke spiselig, sies det! Se hvor SUR den ser ut!  Ja, ja, akkurat det er kanskje ikke så rart, men Baracudaene har en sur munn!  OG se det hodet!  Det er jo omtrent så stort som halve kroppen!  Bård huket forsiktig tak i den, vi fikk ut kroken som den hadde slukt og så slapp vi den ut igjen!  Den virket en smule fortumlet over resultatet, men vi tror den svømte lykkelig videre.  Vi seilte ihvertfall lykkelig videre, mot St. Barts, med fiskesnøret hengende på slep etter oss.!  For en flott seilas vi hadde i går!  Vind oppi 10 sek./m styrke. Morgengry seilte rundt 7 knop og autopiloten gjorde det grøvste av seilerjobben!

Nå har vi jollet inn, med ørlite bensin på tanken... så det blir litt spennende om vi klarer å finne bensinstasjonen på denne

øyen. Mer bensin må vi ha for vi ligger som regel på anker og er avhengig av å jolle litt rundt-om-kring for å se oss omkring på de stedene vi kommer til.

St. Barts er opprinnelig en svensk øy og fremdeles flagger offentlige bygninger med både fransk og svensk flagg!  Gatene er merket med franske og svenske navn.  Artig.  Bård leste nettopp i pilotboken at på denne øyen reiser de rikeste av det amerikanske folket - og andre rikfolk!  ....også vi da.... ;-)

Vi tror nok vi blir her noen dager. Og jeg har sett en liten bukt, som sikker har palmer og hvit sandstrand som vi også bør besøke før vi drar over til neste øy, St.Martin/Sint Maaten - en øy som de franske og nederlanske myndigheter har delt seg imellom - på tvers!  Nok 20 nautiske mil vil vi få i loggboken vår.... ;-)  ....men det blir noen dager til!