Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

lørdag 6. august 2016

Loggboken fra 2013 er blitt 2,5 kg, og Bård prøver seg på italiensk

Jeg skriver loggbok og det har jeg gjort siden jeg begynte å seile for 35 år siden! Det har blitt maaange bøker etterhvert, fordi i våre loggbøker så står det ikke bare om vindretning, signifikant bølgehøyde, nautiske mil, destinasjon til og fra. Neida, her er beskrevet seilturer i detalj, bilder er limt inn fra turene og noen besøkende har fått sette sin preg på den de også! Bloggen har overtatt litt for loggbokens form, men akkurat DET har barna gjort noe med!  Hva åpnet vi i julepresang, her for noen år siden?  Jo, fint innbundet, utskrift av hele bloggen!  Jeg ble helt målløs, ja for jeg hadde egentlig bekymret meg litt for om hvordan loggbøkene våre kommer til å se ut om årene, når den blir i bloggform!
Bekymringen var tydeligvis ubegrunnet, med så fantasifulle og kreative barn! Ja, det var som min datter proklamerte ett år: "Loggbøkene, mamma, der vil jeg stå øverst på arvelisten". :-)
Ankringsplass ved Procida - her lå vi en natt

Den lille lastebilen har med seg eget strømaggregat....
Vi er nå kommet frem til Isla Procida - en liten øy nord for Capri, eller rett vest for Napoli. Her har vi vært før, og har gode minner med i sekken.  Vi kom, som vanlig, inn en sen kveldsstund og måtte ankre opp utenfor marinaen. Vi vet det er gode ankringsforhold og at vi som regel har godt selskap - så her ligger vi trygt. Neste dag ropte vi opp Marina Procida, på klingende engelsk-bergensk og ingen svarte oss, gang på gang. Vi kom oss inn til "gjestebryggen" og der kom vi i snakk med en italiener og jeg spurte hvordan uttaler du Marina Procida?  Jo: PRO!cida.  Åhh. Jeg prøvde VHF-kanal 9 en gang til: Marina PROcida, Marina PROcida, this is s/y Morgengry :-)  Da fikk jeg svar, med den flotte italienske uttalen :-) Ellers er det vel egentlig Bård som slipper seg mest løs på italiensk!  Og han som alltid har hevdet at han stammer fra franske røvere som kom til Røldal, jeg begynner å bli litt i stuss, for dere skal se og oppleve når han begynner å snakke italiensk med kelnerne! Veldig gøy! Nå skal det være sagt at han ser av og til litt forbauset på tallerken sin når maten kommer som han har bestilt...  ;-) Og det er jo enda gøyere... ihvertfall for meg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar