Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

torsdag 7. august 2014

Askesky!! Grrrr.

Vi seiler i racerfart videre!!  Ingen stopp på Italienske attraksjoner for fru Bjerkås!  Hr. Bjerkås er i sitt ess nå, der han seiler sjømil på sjømil og natt etter natt.  Nå gleder han seg VELDIG til å komme til Croatia!!  Litt hvile og ro og ikke minst klargjøring av båt for vinteropplag i Vrboska :-) Og det MÅ vi bare ha god tid på! For klargjøring skal sannsynligvis gjøres i over 30 varmegrader.... og da går det ikke SÅ veldig "kjapt-og-greit" ... ;-)
Ja, ja fru Bjerkås trøster seg med at Italias Napoli, Capri, Amalfikysten og Tropea må besøkes pr fly fra Norge og med hotellovernatting. (Ikke overnatting i eget skip :-)) Kan vel ikke være så galt det vel??

Øverste bilde viser mystiske Capri som er så himla lei turister, ihvertfall båtturister, at de har skrudd prisene opp til det dobbelte i høysesongen. Så til den nette sum av EUR 240 kunne vi få plass i marinaen.  Vi sto over, for å si det slik!  Det får da være måte på entusiaisme!!
På vår vei, seilte vi forbi Stromboli, en lavaøy, som dere ser!  Og jammen var den aktiv også!  Så isteden for å å speide etter delfiner, hval og havskilpadder, måtte vi speide etter lavastein som fløt glødende i sjøen!  Herlighet!  Det står å lese at det er mange skip som har fått store brannskader pga dette, treskip da riktignok!

Vel forbi Stromboli, klar av glødende lavastein, var det tid for å nyte solnedgangen!  Og det fikk vi tilgangs nyte!  Dette var veldig spesielt for rederparet. Solen "landet" liksom oppå krateret!  STILIG!!

Vinden har stått oss bi disse to døgnene. Fin medvindsseilas har vi hatt, og farten er akkurat passe til at vi, mente vi, at vi skulle få ta Messina-stredet i dagslys. (I fjor tok vi nemlig halve Messina-stredet midt på natten og akkurat det var en selsom fornøyelse der banditter prøvde å praie oss pr gummibåt!  Det de ikke hadde regnet med, var at det var motvind og grov sjø, så vi vant
Ikke alle steder veien kan gå rett frem!
kappløpet og så dem pluselig gi opp. Dette var Italia folkens anno 2013!!) I år ser vi til våre store glede, der vi seiler forbi, at "Bandidosredet" er REVET og lagt til grus og at de har laget badestrand der!  Det er svært gledlig å se at "noen" har tatt affære!

Vi prøvde så godt vi kunne å komme til Messina-stedet i dagslys. Så heldige var vi ikke!  Så i stummende mørke inntok vi, svært påpasselige, det berømmelige stredet!  Og det gikk jo bra!!

Nå er vi på vei til Santa Maria di Leuca og der skal vi treffe Sigbjørn Jordheim med familie!  Det blir spennende! Været er helt upåklagelig! Nærmere 30 grader, vinden akten for tvers og vi logger vel 5 knop. Vi storkoser oss ombord! Skitt au om det blir mye seiling, turist på land får jeg ta igjen neste gang!

ps.  Da vi inspiserte s/y Morgengry i morges var hun full av aske!!  Ahh, svartprikket overalt!  Så, neste gang vi er så heldige av vi inntar en marina, blir det med sepe, skrubbekost og vann for å få hun skinnene ren igjen!  Akkurat som vi ikke har nok å gjøre.......  ;-))