En hilsen fra Bård og Gry

Plutselig - sommeren 2015 fikk vi følelsen igjen, om å være på havet, være en del av elementene, komme inn i båtens rytme og du og du hvor vi savnet det! Så dermed ble det besluttet en litt lengre seilas sommeren 2016.

Det er ikke snakk om de 13.951,9 nautiske mil, og 25 forskjellige land og 145 havner/ankringsplasser vi skulle legge bak oss, som i 2013/2014! Målt distanse ble til slutt 1.499 nautiske mil som er seilasen fra Croatia/Hvar/Vrboska til Spania/Torrevieja.

24 døgn brukte vi på turen, litt lengre tid enn vi planla. Og det var ikke så mange havner vi hadde tid/anledning til å besøke, men Korcula/Croatia, Tropea og Procida / Italia, Mahon / Menorca, Mallorca og Formantera.

Men jeg nådde jobben til avtalt tid, såvidt, og det er jo et poeng :-)

søndag 16. juni 2013

Utseilt distanse, 8,04 nautiske mil.... vel 1,5 time....

I dag, har vi startet på Lefkas-kanalen. Og i innløpet var det MEGET grunt.  Til tider viste loggen 0,00 under kjølen.... Vi hadde fått det gode råd om at vi ikke burde gå inn i innløpet FOR tidlig, for det kunne bli vanskelig å manøvrere utenfor broen hvor vi måtte vente på at den skulle flytte seg.  Vi gikk inn 10 minutter før kl. 12:00 - akkurat passelig tid i den vinden som var i dag, ihvertfall.
s/y Spurs
s/y Spurs lå bra an i løypen og etterhvert ledet de løpet. s/y Aurora, også en norsk båt hakk-i-hel, www.aurorasail.com

Her kan dere se at broen akkurat løfter på seg og så skjøv den seg til side! Dette gjør den en gang i timen, hver hele time. Vi observerte lange køer med biler på begge sider!

Grekerne har lagt til rette for at vi kan gå igjennom denne kanalen for at vi skal få mulighet til å se østsiden av Lefkas også, uten for mye omvei.

Nå ligger vi i Lefkas Marina og boltrer oss med vann og strøm. Båten har ikke sett ut i den siste uken!  Full av SALT overalt, store saltkorn.

Ellers kan jeg fortelle at den verste kulden har slått seg!
Broen skjøvet tilside.....
Sjøtemperatur : 25 grader
Luftemperatur: 30 grader
Inne-i-båten: 31,7 grader
Lufttrykk: 1047.

Vi har det meget bra, både skipperen og kapteinen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar