Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

fredag 28. juni 2013

Nisos Póros - utseilt distanse i dag 27 nautiske mil

Det vanskeligste å skrive noe om er livet ombord, viser det seg!  Husker jeg sa til deg, Fridtjof, "husk nå å skrive litt om livet ombord, og ikke bare om alle stedene dere besøker"...., og her sitter jeg og husker mine ord til deg ;-)

Vi har hatt fin seilvind i dag. Startet med akten for tvers til etterhvert å få den rett i baugen...., ikke så gøy for noen som har tenkt at de skal seile medvindseilaser på denne turen! Vi sitter mye å speider, og det er lurt å speide aktover også. For se bare her hva som kom inn på siden av s/y Spurs! Et digert cruiceskip!


Vi må innrømme at vi sitter litt og speider etter delfiner. Bård har sett en, jeg ingen.  Det er godt å tenke på at jeg har noe til gode! Og dere lesere, forresten også! For de må jo taes bilder av, selvsagt.

Midt ute på "havet" dukket det opp noen lava-øyer, med det enkle navnet Vrakonisis Petrokaravo. Ellers begynner vi å huske, eller skal vi si uttale noen av navnene på øyene riktig.  Riktig trykk på riktig bokstav er litt av cluet for å høre "litt" proffesjonell ut.


Akra Dana - nok en lykt som fasinerer.

Vel 5 timers seilas i dag og vi nærmer oss dette synet! En liten bygd hvor husene klamrer seg til en åsside. Dette kan vi like, dette er Hellas. Vel i havn og vi bestemte oss at her blir vi i 2 dager!

Bebyggelsen er fra 1800-tallet og klokketårnet på toppen..... det har jeg ikke bilde av ennå, men jeg så det ved innseilingen. Men det skal dere vite - det blir "travelt" ombord når vi skal til land. Bilder skal taes, både med Ipad og fototgrafiapp. Fendere på begge skutesider skal festes, akterfortøyninger skal finnes frem, ankerbrønnen med ankeret må være fri fra enda flere fendere og man skal finne seg en egnet plass! Og aller helst er det gunstig hvis det er en "kar" på land som roper/fløyter - "her kan dere komme innn"!
Kokkeforkleet kalles "sprutforkle" av oss seilere. 

Når akeret skal brukes er helst Bård ankersjef og jeg er kaptein og må legge skuten til kai!  Vanligvis kaller de som står på land meg Captain, men dagens "kar" kalte med Dear! Når jeg endelig hadde fått skuten bakket vel inn og fortøyningene var festet, utbrøt han" You are the most beautiful Captain I have seen this year"! Og dermed tok han meg i hånden og sa "well done Captain"! ;-)

Kapteien er også kokk..., det skulle han jammen ha visst, karen på land! Jeg er blitt forært dette sprutforkle av en hyggelig nabo, 1000-takk Arnstein!! Det kommer til nytte hver dag!  Brannskader på en noe "bar" kropp, vil vi ikke ha!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar