En hilsen fra Bård og Gry

Plutselig - sommeren 2015 fikk vi følelsen igjen, om å være på havet, være en del av elementene, komme inn i båtens rytme og du og du hvor vi savnet det! Så dermed ble det besluttet en litt lengre seilas sommeren 2016.

Det er ikke snakk om de 13.951,9 nautiske mil, og 25 forskjellige land og 145 havner/ankringsplasser vi skulle legge bak oss, som i 2013/2014! Målt distanse ble til slutt 1.499 nautiske mil som er seilasen fra Croatia/Hvar/Vrboska til Spania/Torrevieja.

24 døgn brukte vi på turen, litt lengre tid enn vi planla. Og det var ikke så mange havner vi hadde tid/anledning til å besøke, men Korcula/Croatia, Tropea og Procida / Italia, Mahon / Menorca, Mallorca og Formantera.

Men jeg nådde jobben til avtalt tid, såvidt, og det er jo et poeng :-)

mandag 27. mai 2013

Korsula, neste!

Da er vi i gang igjen, etter stormen i Baska Voda.  Fin tur til Korsula fredag 24., i motvind!!  Gretha og Jarl har bryllupsdag, hele 44 år og vi feirer og feirer!!

Lykten, eller fyret, står helt på østsiden av Hvar, Sucuraj.

Bård tok et kjapt bad, da vi hadde ankret opp!  Temperaturen var det ingen ting å utsette på, kunne han fortelle, minst 18 grader.

Vi ankret opp like utenfor gamlebyen på Korcula. Her har en av de fastboende lagt ut 3 bøyer for uteleie, kr. 220,-, så dermed tjener han seg gode penger i løpet av sommeren.  Han syntes det var noe spesielt å leie ut til 3 norske båter på en gang :-) Inkl. i prisen var en 1/2 l. med grappa (hjemmelaget brennevin). Bård vågde seg på en slurk og dere skulle sett uttrykket hans, og han utbrøt: "det var DÅRLIG det"!!

En liten drosjetur unna, og det er historisk sus over omgivelsene. Korsula by ligger på en halvøy og er omgitt av murer fra 1200-tallet. Store tårn rundtomkring på murene forteller om at de hold utkikk over havet/kanalene rundt øyen.
Landporten til gamlebyen, Korsula. Inne i selve gamlebyen er det smale gater, eller rett og slett smitt-og-smau.  Det står å lese at de lagde gatene så smale for å minske virkningen av bora-vinden fra nord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar