En hilsen fra Bård og Gry

Plutselig - sommeren 2015 fikk vi følelsen igjen, om å være på havet, være en del av elementene, komme inn i båtens rytme og du og du hvor vi savnet det! Så dermed ble det besluttet en litt lengre seilas sommeren 2016.

Det er ikke snakk om de 13.951,9 nautiske mil, og 25 forskjellige land og 145 havner/ankringsplasser vi skulle legge bak oss, som i 2013/2014! Målt distanse ble til slutt 1.499 nautiske mil som er seilasen fra Croatia/Hvar/Vrboska til Spania/Torrevieja.

24 døgn brukte vi på turen, litt lengre tid enn vi planla. Og det var ikke så mange havner vi hadde tid/anledning til å besøke, men Korcula/Croatia, Tropea og Procida / Italia, Mahon / Menorca, Mallorca og Formantera.

Men jeg nådde jobben til avtalt tid, såvidt, og det er jo et poeng :-)

fredag 13. juni 2014

Portugal er et trivelig sted å være!

Bård i prat med kapteinen
Ja, det er som Bård plutselig utbrøt: "Ja, de engelskmennene har jammen funnet ut om trivelige Portugal!  Det er jo utrolig mange av dem her"! Og det kan vi skrive under på at det er, sivilisert folkeferd. (Tenk at jeg skriver det....) Alle er utrolig koselige og serviceminded, ja en føler seg virkelig velkommen!  Selv tolleren/emigrasjonsmyndighet er begeistret for å se deg :-)

Nå har vi vært i Lagos i 4 dager og vi har ikke fått gjort så mye som vi tenkte, med båten altså.... :-)  Vi har nesten bare gått rundt å snust inn Portugisisk gjestfrihet og pratet med folk. Spansken min kommer ikke til sin rett, portugisisk er ikke til å forstå for meg. MEN her snakker de perfekt engelsk, alle som en, så da så!

Fra vår utsikt i cockpit'en har Bård observert en skute OG at den er tilsalgs! På en av våre vandringer legges turen utom G-kaien for å beundre gliset.  Nå viste det seg at gliset var av
 100% stål, ja til og med dekket var av stål. MEN det var godt kamuflert av tre.  Her var mye godt arbeid, til og med rekkestøttene var i messing!  Det var plass til 8 passasjerer i tillegg til 4 crew, så her kan storfamilien reise på tur sammen :-)

Her ser dere et typisk barbord merke. Dette bildet er tatt da vi dro ut fra Lagos. Rett innenforbi her var det flott strand. Ikke så mye folk ennå, på stranden, men de komme nok nå, når skolene tar sommerferie.
 ... og så kommer vi til et nytt sted og de har strøm å tilby, men det er alltid en annen kontakt enn det vi har lagt opp til. Etter å ha besøkt over 25 forskjellige land i løpet av det siste året, har vi et godt utvalg samlet i kofferten. Det er nå helt utrolig at de som selger utriggere med strøm på, ikke har klart å bli enige om hvilken kontakt, og hvor mange pinner kontakten skal ha, og om de skal være tykke eller tynne, eller kanskje begge deler?? Vi har rett og slett en liten formue vi, med forskjellige kontakter.  Den dyreste, var vel den vi måtte kjøpe i karibien. Nærmere 1500 kr.


Vi hadde egentlig ikke tenkt at vi skulle bli så lenge i Lagos, men værmeldingen tilsa at vi kunne bare ta det med ro. Utenfor elveløpet, hvor det forresten var helt stille, blåste det hatter-og-høy og i feil retning i forhold til vår videre plan. Ja, for det er bare å innrømme det, vi er medvindseilere, sånn i utgangspunktet ihvertfall :-)

Vi har funnet vår værmeldingstjeneste, nå som vi har gitt slipp på Mads hos FriVind. Vi kan anbefale: weather-forecast.com/maps/ - der melder de riktig og de har eget vindkart, som kanskje er det viktigste for oss.
Utseilingen fra Lagos med promenaden til venstre

Portugals kyst er interresant og formasjonene likeså. Mye bratte skrenter, men innimellom er det flotte sandstrender og yrende badeliv. Det virker som om Algarvekysten ligger litt i le for Gibraltar, for det var jammen ikke mye vind å seile på i dag.  Så vi tøffet avgårde for motor, og på styrbord side hadde vi en engelskmann, som nok skulle samme plass som oss.  Engelskmannen klarte omsider å komme seg forbi oss, han må jo ha kjørt i over 2000 omdr. og vi lot han lede løpet.  Og du og du så fornøyd han var da vi traff han i resepsjonsområdet, på innsjekkingskaien, ved ankomst Marina de Vilamoura. Utrolig hyggelig å glede en seiler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar