En hilsen fra Bård og Gry

Plutselig - sommeren 2015 fikk vi følelsen igjen, om å være på havet, være en del av elementene, komme inn i båtens rytme og du og du hvor vi savnet det! Så dermed ble det besluttet en litt lengre seilas sommeren 2016.

Det er ikke snakk om de 13.951,9 nautiske mil, og 25 forskjellige land og 145 havner/ankringsplasser vi skulle legge bak oss, som i 2013/2014! Målt distanse ble til slutt 1.499 nautiske mil som er seilasen fra Croatia/Hvar/Vrboska til Spania/Torrevieja.

24 døgn brukte vi på turen, litt lengre tid enn vi planla. Og det var ikke så mange havner vi hadde tid/anledning til å besøke, men Korcula/Croatia, Tropea og Procida / Italia, Mahon / Menorca, Mallorca og Formantera.

Men jeg nådde jobben til avtalt tid, såvidt, og det er jo et poeng :-)

søndag 23. mars 2014

Utrolig flott seiltur!!

I går dro vi fra St. Barthelemy, populært kalt St. Barts eller St. Barth. Fasinerende å være på en øy som gatene er merket med både svenske og franske navn. Ja, til og med "Systembolaget" (vinmonopol) hadde de laget seg! Her var det koselig å være og vi kunne sikkert vært her en uke med bare å bare slentret rundt omkring. MEN selv ikke vi har allverdens tid....
Strender har de i massevis for de som liker sand og små bølgeskvupp.  Denne stranden lå inntil bensinstasjonen som iflg. vår Pilot-bok fra 2007 var under ombygging. Vi kan tilføye at i år 2014 var den fremdeles under ombygging....... Det var ikke akkurat trengsel på stranden, men denne stranden ble betegnet som "public beach":-). Og VI trengte bensin, til påhengsmotoren!  Etter litt og men ble vi henvist til flyplassen, rett over fjellet.  Som de fjellgeiter vi er, strenet vi avgårde, Bård i sine fine scrubbs og jeg i gode sandaler!  20 minutter å gå, det går vel an? MEN


det vi ikke visste var at halve øyens befolkning også kjører frem og tilbake på den veien vi ble henvist til å gå på - UTEN FORTAU! Vi kom frem og jeg må bare innrømme at dette var det mest fasinerende jeg opplevde på denne øyen!  Jo, øyens flyplass!  Jeg hadde sett den fra båten, fra sjøen. Og hadde lurt svært på hvordan landingen fra alle de små enmotors flyene egentlig foregikk.  Jeg er rett og slett ikke helt sikker på at jeg ville tatt en fly til St. Barthelemy :-) For på toppen av bakken gikk det stupt bratt ned igjen, i en kløft, og der stupte flyene ned og landet på en ørliten flystipe!  Lurer på om flypassasjerene får beskjed om å sitte med bøyd hode i tillegg til ekstra sikker sikkerhetssele?

Vi måtte videre i "programmet" vårt og en flott seilas ventet oss til St.Martin, viste det seg!  Vi har visse forventninger til denne øyen!  Seilasen ble umåtelig flott!  Snakker om å være turister på eget skip!  For kun forseil, 4-5 knops fart, 20 nautiske mil, SOL, man ser havbunnen nesten HELE tiden - grønn sjø!
UTROLIG FINT! Og når øyet kunne beskue en øy som er ganske så flat, med hvite strender ut mot sjøen og palmer - da er vi i paradis ;-)

Fiskesnøret var ute, selvfølgelig!  OG tror dere ikke vi fikk fisk igjen!  ÅHHH, en barracuda!  IRRITERENDE!  Bjerkåsen hadde igjen bestilt en TUNfisk, men den gang ei! Vi huket den av fint-fint, ikke en bloddråpe i båten, så den lever nok lykkelig videre. Vi lurer litt på om det er det lokalbefolkningen gjør... og slippe uspiselig fisk i sjøen igjen!  Men vi tenker at den gjør nok noe fornuftig for selve økologien, tror dere ikke??

Jeg vet ihvertfall en ting jeg skal se litt nærmere på her på St. Martin. Det er flyplassen!  For det skal jeg si - SVÆRE jumbojet'er landet rett over hodene, dvs. masten vår, da vi seilte forbi flyplassen! Dette flyet så selvsagt at vi seilte for styrbord halser og vek litt unna masten vår....  Den kom fra barbord..... og måtte selvsagt vike!  Regler til sjøs, regler i luften!  :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar