Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

fredag 14. februar 2014

Farvel til St.Lucia for denne gang :-)

Det var trist å forlate Rodney Bay og St.Lucia. Så mange hyggelig folk, så mange gode smil, så mange gode kvaliteter. Kanskje kommer vi igjen - en gang!

På veien til Martinique observerte vi dette flotte skue og siden har vi fulgt hverandre ad, for å si det slik. De er fra Sveits.

Vi seilte først til Le Petit, Anse du Diamond. Flott seilas i grei vind fra øst. Tror ikke vi kan få det bedre!  I Le Petit har vi vært før, så vi fant "verdensvant" frem til en ledig bøye å huket oss
på med litt besvær. Vi så nok ikke helt proffesjonelle ut, men men, vi kan ikke alltid være like heldige med å "huke" oss på! Her lå vi en natt, kun et stoppested for videre seilas til storbyen Port De France. Med watermakeren i gang, seilte vi videre, 10 nautiske mil, så det var ikke såååå langt. Men uff-og-uff. Port De France er jo en STORBY, det så ikke noe særlig innbydende ut for fam. Bjerkås. Og du og du som det BLÅSER og det rett inn i byen. Så det ble frem med Pilot-boken, var det andre, SMÅ KOSELIGE byer i nærheten? Ja, så sannelig, St. Pierre. Så ble det 20 nautiske mil til. Her fikk vi ankret opp, rett på stranden. MEN om byen kan komme innunder betegnelsen koselig vet jeg nå ikke!  Bildet til venstre viser det fineste jeg fant i denne byen!  Og i bakgrunnen toner s/y Morgengry ;-)
Men stranden er jo ikke så verst. Ikke så fin og hvit som vi er vant til, her var det faktisk svart, som på Lanzarote. Byen har en trist historie å fortelle, for i 1902 ble hele 30.000 innbyggere slaktet ned. Den eneste som overlevde var fangen som satt i fengselet bak tykke vegger ;-) De fleste av dem som mistet livet var utvandrede europeere, Martinique, er fransk, og som holdt på å bygge opp byen og øyen. Så dermed ble hele øysammfunnet satt "100-år" tilbake for sunn utvikling.

Vi har nå forlatt Martinique.  Flagget til høyre er Martinique´s som vi har flagget med under styrbord saling sammen med det franske nasjonalflagget.

I går ankom vi naboøyen Dominica etter en nydelig seilas i østavind, 10 sek.m. og strålende sol. Rene bikiniføret. Vi ankom, litt for sent til å nå tollmyndigheter, så vi holdt oss ombord, som anbefalt, for å nå tollmyndigheter i dag. Og heldigvis, skulle jeg til å si, så hadde jeg et telefonmøte med jobben! ;-), så "avreise" til
tollmyndigheter, ble utsatt til klokken 10:00..... Og det var bra. For i mellomtiden var det kommet inn et cruiceskip, så tollerne var ombord der og spiste frokost - ble det sagt. Så de som stilte presis kl. 09:00 på kontoret, måtte gå med uforrettet sak, for å komme igjen, sammen med oss (som var litt sene...)!

Vi har ikke fått sett så mye til byen Roseau ennå, men vi er ikke helt sikker på om vi blir imponerte. Folket er som vanlig utrolig smilende og imøtekommende, men det er nesten det eneste de har. MEN i dag møtte vi våre Østerrike-venner igjen og de hadde vært på "Victoria-fallene" og DET var verd et besøk! Så får vi se hva morgendagen bringer, kanskje kommer Trude & Jon med s/y Dory og da kan vi jo gjøre noen landhugg sammen!!

Neste stopp er Portsmouth, fremdeles på øyen Dominica. Der skal det være BeachParty for "alle" - og et Pays, et selskap som vi frakte båtene våre "hjem" igjen, betaler hele gildet + at de passer på båtene i bayen, mens vi morer oss :-)

Alt vel ombord!  Vi koser oss noe veldig!

1. Dere må hilse mannskapet ombord i Dory :-), fra oss. Her hjemme i Bergen går det nå mye i OL. Og vi syns synd på de norske jentene som ikke fikk mer enn 5.plass i stafetten. De bommer helt på smøringen. Og alle utøverene går i korte ermer og shorts fordi det er så varmt. I dag ble det pub-besøk på oss for å få litt stemning. Men det går heller dårlig for Norge, så stemningen blir ikke så høy :-) Men kjekt allikevel. Lykke til med Beach-partyet. Dere må jo holde "stimen" :-)! Og husk å heie på Norge da! Det trenger de :-)

2. Ja, det skal vi gjøre! Regner med at vi treffer de i morgen på det store beachPartyet. Våre østerriske venner kommer ihvertfall, så vi får selskap :-) Og kanskje kommer Mathilde II også, Peter & Steina. Hun er fra Island opprinnelig og han er dansk! Kjempekoselig par som seiler charter her nede mens de er her. Skal legge ut hjemmesiden deres :-)

KOS dere med OL! Vi jubler, heia Norge, når vi ser de på TV-skjermer på land.... :-))