Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

søndag 8. september 2013

LANDkjenne ;-(


Vi siktet på Barcelona, og vindretningen sto oss bi, omtrent i 10 minutter!  Så dreide den og blåste opp noe forskrekkelig!  Igjen, hvor dårlig går det an å melde om vind og retning!  Jeg trodde at akkurat det var greit for sjøforhold!  Ikke her ihvertfall!  Vi måtte falle og falle og endte altså i "La Mona de Cap Prim". Bøkene vi hadde ombord dekket ikke dette området, så da var det å bruke "Navionic" som vi har på iPad'en og kartplotteren vår. Vi fant et fint sted for ankring, like bak en øy!  I og med vindens styrke (opp i storm styrke) og retning underveis falt mørke på og vi så omtrent ikke en hånd foran oss! Men akkurat til at det er forsvarlig..., inntil vi kom bak øyen....!!  Vi "listet" oss inn og jeg minte Bård på dette liker jeg ikke noe særlig, spesielt med landkjenne nattestid!! Kartet viste en "renne" på 6,5 meter, vi stikker 2 meter, så det skulle jo være greit!  "BOM", sa det plutselig, kjølen deiste borti land/en sten!, "Åhnei, skatten min, det er akkurat dette jeg ikke liker!", utbrøt jeg!  Kapteien holdt hodet klart... og dermed sa det BOM en gang til!! "Åhhh, nå kan vi bare stå er på skjær som noen nisser", utbrøt jeg! Kapteinen holdt hodet klart, fremdeles....., og plutselig kunne jeg lese på dybemåleren, 0,5 mtr., 0,7, 1m. under kjølen! "La oss komme oss ut av denne rottefellen!!!

Like "rundt hjørnet" fant vi en fin ankerplass, i stummende mørke, klokken var blitt nærmere midtnatt!

For å si det slik, Bård tok første ankervakt. Jeg neste!  Vi sov fra kl. 05:00-08:30 begge to! Da tok vi oss et velfortjent stup i sjøen, spiste frokost og ble enige om at neste ankerligge skal forgå i LYSET :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar