En hilsen fra Bård og Gry

Plutselig - sommeren 2015 fikk vi følelsen igjen, om å være på havet, være en del av elementene, komme inn i båtens rytme og du og du hvor vi savnet det! Så dermed ble det besluttet en litt lengre seilas sommeren 2016.

Det er ikke snakk om de 13.951,9 nautiske mil, og 25 forskjellige land og 145 havner/ankringsplasser vi skulle legge bak oss, som i 2013/2014! Målt distanse ble til slutt 1.499 nautiske mil som er seilasen fra Croatia/Hvar/Vrboska til Spania/Torrevieja.

24 døgn brukte vi på turen, litt lengre tid enn vi planla. Og det var ikke så mange havner vi hadde tid/anledning til å besøke, men Korcula/Croatia, Tropea og Procida / Italia, Mahon / Menorca, Mallorca og Formantera.

Men jeg nådde jobben til avtalt tid, såvidt, og det er jo et poeng :-)

tirsdag 20. august 2013

Overfart fra Hellas til Italia

311 nautiske mil ble overfarten fra Hellas, Pylos til Italia sørkyst, Reggio Calabria, midt i Messina-stredet mellom Sicilia og fastlandet på Italia. Vi brukte 66 timer, meget avslappende 66 timer. Seilene fikk vi stilt i riktig posisjon, s/y Morgengry bare gled gjennom sjøen og bølgene..., så var det å ta på autopiloten og holde utkikk! Snakk om å falle til ro og finne båtens rytme, og vindens. Vi var noen ganger på vei til både Tunisa og Lampedusa ;-), men med litt tolmodighet, noen ganger gikk det i 2 knop, kom
 vi til Italia til slutt. Vi må innrømme at vi ikke hadde lest oss særlig opp på Italia i forkant. Mye Italia-lektyre både på norsk og engelsk ble funnet frem under overfarten og studert nøye. Det er rett og slett gøy å lese og lære og vi gleder oss litt mer til å komme til land å oppleve det vi leser om ;-)
Vi kunne ikke se "den grense under vann", men iflg. kartet tror jeg nok at det var på korrekt tidspunkt det greske gjesteflagget ble firt ned og det italienske heist til topps. Og som dere ser, Q-flagget henger rett under, og som indikerer at vi kommer fra et fremmed land (Hellas) og ønsker å få tillatelse til opphold i Italia. Det sier også noe om at vi ikke har pest ombord (gammel regel fra seilskutetiden) :-)
Vi holdt utkikk og fotografiapparatet ligger lett tilgjengelig på en sikker saltfri plass! Tenk på hele overfarten så vi 8 skip, 2 flytemadrasser, 1 rosa panta og 3 isoporkasser. Du snakker om å være alene på havet! Havskilpaddene, hvalene og delfinene så vi dessverre ingen ting til!
Når natten faller på, tar vi litt rev i seilene. Dermed blir den som har frivakt og skal sove under dekk, lite forstyrret av det som skjer over dekk.

Vi gikk 2 timer på - 2 timer av. Dvs. den som var mest søvning kl. 21:00, fikk 3 timer av.... ;-)

Dette fungerte bra for oss og vi følte oss opplagte på dagtid, med mulighet for en aldri så liten avkobling da også ;-) Nattseilaser, eller lange seilaser, kan vi ha flere av. Det er et bra liv!

2 kommentarer:

  1. Det hele høres herligt ut og minner fra havstrekninger dukker opp.
    Vi gikk også 2 timers vakter ( da vi bare var 2 ombord ) og det funket veldigt greit for oss også.

    Hilsen Laksevåg

    SvarSlett
  2. Minner er gode!!! Og jeg skal si vi kommet inn i rytmen! Jeg trodde det ville bli mye mer soving på dagtid også, men det blir det ikke.

    Det eneste vi mangler nå, er at nybakt brød blir bakt, det har vi ikke prøvd pr dd ;-)

    Klem igjen! (jeg er redde det blir mange klemmer etterhvert..... vi må nok ha en hel kveld sammen,vi 4, så vi får klemt oss ferdig etterhvert ;-))))

    SvarSlett