Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

torsdag 22. august 2013

Italienernes ferieparadis - øyriket utenfor Sicilia

Italiensk hytte ved sjøen! Og tenk, de var ikke der... ?!?!!
Utseilt distanse: 21.3 nautiske mil. Sånn er det når ikke værgudene stiller opp med vind - i riktig retning. Vi ligger nå på svai i en badebukt full av italienere. Idyllen heter Punta Stimpagnato, på øyen Filiuidi. Og dette er jo ikke gale! Dårlig merket på kartet, men Italiernerne har vel holdt noen idyller til sitt hjerte!

Det er spesielt å ankre opp rundt øyene på Sicilia! Det er brådypt, bortsett fra helt inne ved stranden. Snur vinden, så er det ikke mye å gå på!

I skrivende stund ligger vi 75 meter fra stranden på svai, og det er 25 mtr. dypt.! 5 mtr. til og det er 60 mtr. dypt! Da var det annerledes i forrige havn, der fant vi en plass, 125 mtr. fra stranden, som hadde dybde 2,5 mtr., ser dere ankeret på bildet?

I dag har vi bare surfet avgårde, mot "målet", og nydt livet ombord sammen med det italienske folket. "Bjerkåsen himself" utbrøt plutelig, spontant -"jeg koser meg veldig i denne båten"! :-) Og glad er jeg for det!!!

Vi føler vel litt at vi er i det Italienske folkets ferieparadis. Vi ser ikke utenlandske flagg på hekken, kun italienske og vårt norske! Og jeg må innrømme at jeg har studert de italienske kvinners bikini! De er ikke store, kan jeg fortelle, akkurat anstendige! Og jeg ser på min, nyinnkjøpte i Hellas, som jeg føler blir større-og-større. Er det kiloene som renner av, eller er strikken i bikinien

av billigste sort? Jeg håper på det første..... ;-)

På bildet til høyre, oppdaget vi nok et lite "paradis", som ikke er merket på kartet, på andre siden av hullet i fjellet. Vi "sveipte" innom og oppdaget en "idyll", kun med italienske båter.... ;-) Vi har merket oss stedet, og kanskje til neste år, ligger vi også der på svai og nyter sol og varme!

Når vi, eller jeg ihverfall, sitter slik å seiler, så sakte som vi kan, synger eller nynner jeg litt for
meg selv!  Og akkurat for tiden går det i Vamp! Vamp har mange flotte tekster og tenk hvis Øyvind i Vamp hadde vært på seiltur, hvilken nydelige sanger kunne vært på spillelisten deres ;-)

I morgen satser vi på en lengre seilas, Utsira, jeg mener Utstica! Der satser vi på proviantering og laaang seilas mot Sardinia. Nye nattseilaser ;-) Vi begynner å komme inn i seillivet nå, og riktig proviantering ombord ;-)

3 kommentarer:

  1. Åå det ser så fantastisk ut!:) Forstår godt at dere koser dere på båten når dere får se så mange fine steder!

    SvarSlett
  2. og jeg kjenner meg igjen i de små bikiniene på stranden i Sicilia. De er ikke mye sjenerte kan man si;)

    SvarSlett
  3. Nei, sjernert finnes ikke i deres vokubular, for dem er det helt naturlig....! :-) Og her går man stolt avgårde med den kroppen man har ;-)

    Stedene er helt utrolige og vi skulle selvsagt ha hatt flere uker på hvert sted.... og vi skulle vært god i italiensk! Det hadde vært GØY det!! ;-)

    SvarSlett