Hilsen fra Bård og Gry

Bildet mitt
Beneteau Oceanis 46 fot. Dvs. hun er 13,68 m lang, 4,25 m bred og stikker 1,92 i dybden. Den stolte dame er produsert i Frankrike. Er registret i NOR/NIS og lyder kallesignalet LN5002

tirsdag 27. mai 2014

Diverse fiskehistorier.... ;-)

WAHOO - 10 KG!!
Tenk vi fikk 2 av disse fiskene, Wahoo!  Og begge to veide 10 kg! Ukjente fisker for oss som stort sett fisker i nordiske farvann.  Den ser jo ikke akkurat særlig blid ut og Bård var veldig skeptisk på om denne var spiselig?  Ligner den ikke ørlite granne på barracuda'en?? Det laaaange fjeset, den spisse munnen og det sure "nebbet"? Jeg prøvede å se de positive linjene på fisken, den glinset nydelig blå, grønn og hvit... og kunne vi ane en liten familielikhet med makrell, spanish makrell??

I den ene fiskeboken vi har er den uspiselig!  Det er for mye kvikksølv og algestoffer i kjøttet. Kan ikke anbefales folk som er på reise.... ?!  Men i den andre fiskeboken står det ingen advarsel i! MEN den anbefales som en dilikatesse!!!  Vi tok ingen sjangser, og måtte dessverre kaste den overbord. Den første vi fanget bløgget vi og var dermed dø da vi hev den til sjøs igjen. MEN den andere, tok vi et kjapt bilde av og hev til sjøs igjen.  Den virket noe fortumlet,


men plutselig så vi at den sprellet og (vi regner med) at den var tilbake til sitt rette element! ;-) (det var ihvertfall ikke en håv og en bagasjevekt på den i kjeven. Bagasjevekten fra Tonje bruker vi til å veie fisken vi får og den gjør også nytte for seg, da vi må veie skittnetøyet vårt før vi sender det til oppshining!  ;-)))

Det er gøy å fiske når vi er slik underveis!  Det er spenningen vi synes vi har underveis ;-) Plutselig rasler det i fiskestangen og en av oss må til pers for å snelle inn fisken!  Det er litt av en "øvelse". For vi seiler som regel i 4-5 knops fart og fiskene er 3-6 kg. tunge, så det går smått om senn å få inn godbiten!

Her der dere, på høyre side, en SkipJack Tuna!  Åhhh, det var så gøy å få en uomtvistelig spiselig fisk ombord!  4.8 kg. - det er GØY det! Og det ble 6 gode middager!  Ja, i skrivende stund har vi ikke spist dem opp alle!! Bård synes at nok er

nok, utrolig nok, og da er det bare å ta en ørliten pause fra selvfisket fisk!

MEN en dag, var vi glad vi ikke hadde snøret ute!  For da fikk vi den DIGRE hvalen opp på siden av oss!  Det må være den mest majestetiske dyret på havet! Vi blir andektige når vi ser dem, og de ser større ut enn oss, under havflaten!  Det ser ikke ut som de affesieres av oss der de svømmer avgårde.  Vet dere hva denne hvalen gjorde da jeg hadde skrudd kamera på "off"? DEN DUKKET!! Og hva gjør den da?  Jo den
hever halen sin, høyt til værs!  Åhhh, DET stilige bildet og jeg klarte ikke å få med meg blinkskuddet!! Men nå har jeg lært...., etter en stund.... så dykker hvalen... og hva kommer opp da? Jo, halen!  Så neste gang er jeg mer forberedt, og kan formidle videre!  (eller så må dere, kjære lesere, ta turen selv..!)

..og så var det de berømmelige "wind by the sailor" eller "portugisiske krigsskip".  Det er forskjell på dem. De førstnevnte er uten "kladas" under og de second-nevnte er med kladasen
 (brennemanettrådene) under. Begge to er meget giftige. Og i min 50-års dag fikk jeg, av barna, en rød badehette, som jeg må ha på meg når jeg bader/svømmer med disse to nevnte maneter.  De holder seg visstnok unna røde badehetter!!  ????  Tror dere det er sant?  Badehetten er nå ihvertfall med på tur, og jeg er er fremdeles ikke "brent" av ulumskhetene.... ;))

MEN taukveiler holder ikke unna for røde badehetter!!  En natt snurret vi tvert om, men fikk skuta på rett kjøl igjen og tenkte ikke så veldig på hva som var skjedd!  Vindskift kan skje på monementet, så det var jo ikke noe å bruke tankeenergi på. MEN noen dager etter, så trengte vi å bruke motorkraft, i forhold til kryssende skip (som ikke hadde tenkt å vike en tomme), og DA merket vi at noe var galt med propellen!  Det ristet og skraket i hele skråget. Noe var galt. Bård stupte, neste morgen, i sjøen for å sjekke og så at det var en taukveil som hang fast.  For å si det slik, vi måtte seile, med nevnte taukveil (5.8 kg.) i 17 dager!!  Da var

det slutt på tolmodigheten for min sindige sørlending!  Han bare MÅTTE under å se om det var en ørliten mulighet for å få av kladasen!  Første dykk, med sykkelhjelm, våtdrakt og dykkermaske konkluderte med at kladassen var større enn tenkt!  Havet viste seg fra en utrolig side, BLIKK STILLE!! (BLEGA SJØ (sørlandsk) eller BONACA (Kroatisk)). Vi satset alt og tror dere ikke at vi fikk skjært den av!! 5,8 kg. med taukveil!  Herligeht!!! Ikke rart vi ikke fikk helt styringen!

Etter at taukveilen kom på dekk, kom også delfinene på plass!! Dette kunne de like!  I 1,5 døgn koste de seg rundt oss! Kappkjørte og hadde en oppvisning som kunne være et sirkus verd!!  Og vi??, var tilskuere!!  ;-))

Soloppganger og solnedganger blir vi aldri lei! Fantastisk - hver gang!!

Og plutselig, ser vi land!  Jeg hadde sett denne horisonten en stund, men ikke filosofert over at det kunne være en ØY!!  Men jammen santen er det Horta vi skimter i det det fjerne. 50 nautiske mil til et delmål! Nå skal det bli deilig med fast jord under støvlene!!  :-)) Vi har seilt, 2646 nautiske mil på 25 døgn og 7 timer!

2 kommentarer:

  1. Hei, hei! Ja, dette var flotte bilder, nydelige soloppganger og artige/spennende fisker.Godt dere vurderer seriøst om det er verdt å spise! Tenker det er herlig å få kjøpt ferskmat nå etter så lang tid til sjøs. Imorgen skal vi på revy i Fitjar med Målfrid og Olav, det gleder vi oss til! Tittel på revyen er "Fitjar i vinden som aldri før" (vindmøllene) Kos dere videre! Klem fra paps og mams

    SvarSlett
  2. Hei, igjen! Så hyggelig med melding fra dere! Og nå når vi er på land, med "godt" internett, kan vi jo lese kommentarene også ;-) Her har vi SOL og ca. 20 grader, så det er slett ikke galt. Vi har fått vasket båten, det er mye salt som samler seg i krinker og kroker, og så er vi så smått begynt å handle for neste overfart, som går mot Gibraltar :-) Ellers er her masse hyggelige seilere, så dagene går altfor fort! ;-)

    SvarSlett